Privacy statement
Personvernerklæring
Privacy statement
Personvernerklæring
Privacy statement
Personvernerklæring
Om hvordan vi behandler dine personopplysninger
Her finner du informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger når du får juridisk hjelp som klient hos oss.
1. Behandlingsansvarlig
Når Rettssenteret får dine personopplysninger, er vi ansvarlige for hvordan de behandles (såkalt behandlingsansvarlig). Daglig leder i stiftelsen er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger. Om du har spørsmål om personvern kan du ta kontakt med oss via følgende kontaktdetaljer:
Rettssenteret
Postadresse: Kristian Augusts gate 9, 0164 Oslo.
Telefon: 97 00 55 97
E-post: post@rettssenteret.no
2. Formålet med behandlingen
Hovedformålet med behandlingen av dine personopplysninger, er å gi rettshjelp og hjelpe deg med å løse det juridiske problemet du har. Hvis du gir oss informasjon direkte, er det for at vi skal kunne bistå deg i saken din. Det er frivillig for deg å gi oss dine personopplysninger, men dersom vi ikke får de nødvendige opplysningene kan det hende at det blir vanskelig eller umulig for oss å hjelpe deg.
Som opplyst i vår første samtale med deg, gir du oss rett til å motta og bruke relevante personopplysninger om deg. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er samtykke og avtalen vi gjør med deg, ref. GDPR art. 6 nr. 1 bokstav a og b, GDPR art. 9 nr. 2 bokstav a og f, og personopplysningsloven § 11. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket og avslutte oppdraget. Dette kan du gjøre muntlig eller skriftlig til oss. Dersom du er under 18 år forutsettes i tillegg fullmakt fra verge. For det tilfelle at du er under 18 år og ikke stiller med verge, er vi kun berettiget til å behandle personopplysninger om deg som ledd i at vi gir deg veiledning, ref. GDPR art. 6 nr. 1 bokstav d, e eller f.
Her kan du lese mer om hvorfor og hvordan vi behandlinger personopplysninger om deg når du får hjelp av oss:
Etablering av klientforhold: Når vi kontaktes med en forespørsel om juridisk bistand, vil vi foreta en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt påtar oss oppdraget.
Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av klienter omfatter som regel fullt navn og hva saken gjelder.
Sakshåndtering: For å kunne yte rettshjelp og bistå deg er det nødvendig å behandle dine personopplysninger. I noen saker får vi også tilgang til sensitive opplysninger, slik som helseopplysninger og informasjon om straffbare forhold 1 . Behandlingsgrunnlaget er samtykke og avtalen vi gjør med deg, jf. GDPR art. 6 nr. 1 (a), (b) og art. 9 nr. 2 (b). Vi har adgang til å behandle personopplysninger om straffedommer mv jf. personopplysningsloven § 11 jf. personvernforordningen art 6 nr 1 a) og art 9 nr 2 a).
Klientadministrasjon: For alle oppdrag oppretter vi egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Din kontaktinformasjon registreres også i vårt digitale saksbehandlingssystem ved opprettelse av oppdraget. Dette er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
3. Andre formål og bruk av opplysninger
I tillegg kan vi også behandle dine personopplysninger for noen andre formål som kunnskapsforvaltning, statistikk og rapportering og markedsføring av Rettssenteret.
Les mer her:
Kunnskapsforvaltning: Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i vårt arbeid for barn og unge for interne læringsprosesser og for å arbeide mer effektivt, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Informasjon som inngår i kunnskapsforvaltning, er anonymisert.
Statistikk og rapportering: Vi bruker også informasjon om din sak til statistikk og rapportering. Informasjon som inngår i statistikk og rapportering er anonymisert. Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å rapportere stiftelsens årlige resultater til bevilgende myndigheter, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).
Markedsføring: Vi kan også bruke dine personopplysninger til å markedsføre våre tjenester. Da vil vi fjerne personopplysninger som navnet ditt, adresse og liknende, slik at ingen kan se hvem saken handler om. For det tilfelle at markedsføring er aktuelt, vil vi informere deg om formålet med og bakgrunnen for markedsføringen og at vi kun vil bruke dine personopplysninger i markedsføringen dersom du frivillig og på en dokumenterbar måte samtykker til det i forkant, jf. GDPR art. 6 nr. 1 a).
4. Hva slags personopplysninger behandles?
Når vi hjelper deg med en sak, vil vi samle inn og behandle den informasjon som er nødvendig for å yte rettshjelp. Dette kan være: navn, kontaktopplysninger som adresse og telefonnummer, alder, fødselsdato, personnummer eller D-nummer, kjønn, skole og utdanning, økonomiske forhold informasjon om straffbare forhold 2 og helseopplysninger. Informasjon om andre som har noe med saken å gjøre vil også kunne lagres og brukes om nødvendig for å hjelpe deg med din sak.
Vi vil bare behandle informasjon om deg som er relevant og nødvendig for å hjelpe deg med din sak, og for øvrig når vi har lovlig grunnlag til det. Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler vil vi kun behandle når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering, jf. personopplysningsloven § 12.
5. Oppbevaring
Informasjonssikkerhet er viktig for oss. Vi oppbevarer fysiske dokumenter i låste skap kun rettshjelpere bruker, og elektronisk informasjon er passordbeskyttet. Våre datasystemer er oppdatert til dagens lovgivning og våre krav til databehandler (den som drifter systemene).
Vi oppbevarer saksdokumenter i maksimalt 10 år etter at vår bistand til deg er avsluttet. Opplysningene oppbevares i vårt saksbehandlingssystem og arkiv. Vi sletter informasjon som ikke er relevant.
6. Leverandører og deling av opplysninger
For å drive rettshjelp bruker vi noen leverandører. Det er for eksempel leverandører av IT-tjenester. Rettssenteret benytter leverandører av blant annet IT-tjenester og IT-infrastruktur som støttetjenester til vårt arbeid. Vi inngår databehandleravtaler med alle leverandører og underleverandører som bistår med tjenester hvor det behandles personopplysninger. Leverandørene vil være bundet av taushetsplikt, og kan bare behandle personopplysningene i samsvar med avtalen med oss. Rettssenteret overfører ikke personopplysninger til land utenfor EØS.
7. Taushetsplikt
Rettssenteret, våre medarbeidere og leverandører har taushetsplikt, som betyr at vi ikke deler informasjon om deg med utenforstående. Det kan likevel hende at vi som ledd i rettshjelpen må gi informasjon om deg videre til andre, for eksempel når vi trenger å få informasjon om saken fra andre parter, eller når vi argumenterer på dine vegne. Dette kan i så fall være en part i saken din (den saken din er mot), eller den myndigheten som behandler saken din (som NAV, skattemyndighetene, Politiet, Husleietvistutvalget, Forliksrådet, Konfliktråd, Tingretten og liknende). Dette vil vi informere om og avtale med deg underveis i saken. Taushetsplikten er ikke til hinder for å gi opplysninger videre der vi er pålagt dette etter lov.
8. Dine rettigheter
Du kan få se informasjonen vi har om deg hvis du ønsker det. Du kan rette opp informasjon hvis den er feil, be oss om å begrense behandlingen eller be om at vi sletter den. Du har også rett til å be oss om å utlevere personopplysningene til deg eller andre i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. Dette kan du gjøre ved å muntlig eller skriftlig ta kontakt med oss.
Dine rettigheter etter personopplysningsloven gjelder ikke ubetinget. For eksempel gjelder retten til informasjon og innsyn etter GDPR artikkel 13, 14 og 15 ikke for opplysninger som «i lov eller i medhold av lov er underlagt taushetsplikt», jf. personopplysningsloven § 16.
9. Spørsmål og klager
Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du mener at vår behandling av dine opplysninger ikke har fulgt personvernreglene. Har du flere spørsmål om hvordan vi behandler personopplysningene dine, eller er misfornøyd med vår behandling, ta gjerne kontakt med oss.
10. Innsamling av data fra andre
Vi samler inn de opplysningene vi trenger fra andre i saken eller der informasjonen er lagret. Noe av denne informasjonen kan være offentlig tilgjengelig, som betyr at alle kan se den. Vanligvis er ikke informasjonen vi trenger tilgjengelig for andre. Vi kan for eksempel hente informasjon fra staten og kommunen, barnevernet, NAV, skattemyndighetene, Politiet, Husleietvistutvalget,
Forliksrådet, Konfliktråd, Tingretten og liknende. Dette gjør vi etter avtale med og samtykke fra deg.
11. Hjemmeside og sosiale medier
Rettssenteret har en hjemmeside og profilsider i sosiale medier:
Hjemmeside https://www.rettssenteret.no/
Facebook (Facebook GDPR & Privacy)
Instagram (Instagram Data Policy)
LinkedIn (LinkedIn Data Policy)
Profilene er opprettet i henhold til brukervilkårene hos de respektive kanalene. For å følge våre profiler kreves brukerkonto i hvert av de sosiale mediene, og ved å opprette konto og følge våre profiler godtar brukeren kanalens vilkår for bruk. Vi følger retningslinjer for kontoadministratorer og behandler personopplysninger i henhold til vilkår for behandling i den enkelte kanal. Vi oppfordrer besøkere til å kontakte oss direkte via Rettssenterets hjemmeside og ikke på via sosiale medier.
12. Endring
Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert 10.11.2022. Dersom vi foretar vesentlige endringer, vil vi ta kontakt med deg.
Om hvordan vi behandler dine personopplysninger
Her finner du informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger når du får juridisk hjelp som klient hos oss.
1. Behandlingsansvarlig
Når Rettssenteret får dine personopplysninger, er vi ansvarlige for hvordan de behandles (såkalt behandlingsansvarlig). Daglig leder i stiftelsen er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger. Om du har spørsmål om personvern kan du ta kontakt med oss via følgende kontaktdetaljer:
Rettssenteret
Postadresse: Kristian Augusts gate 9, 0164 Oslo.
Telefon: 97 00 55 97
E-post: post@rettssenteret.no
2. Formålet med behandlingen
Hovedformålet med behandlingen av dine personopplysninger, er å gi rettshjelp og hjelpe deg med å løse det juridiske problemet du har. Hvis du gir oss informasjon direkte, er det for at vi skal kunne bistå deg i saken din. Det er frivillig for deg å gi oss dine personopplysninger, men dersom vi ikke får de nødvendige opplysningene kan det hende at det blir vanskelig eller umulig for oss å hjelpe deg.
Som opplyst i vår første samtale med deg, gir du oss rett til å motta og bruke relevante personopplysninger om deg. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er samtykke og avtalen vi gjør med deg, ref. GDPR art. 6 nr. 1 bokstav a og b, GDPR art. 9 nr. 2 bokstav a og f, og personopplysningsloven § 11. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket og avslutte oppdraget. Dette kan du gjøre muntlig eller skriftlig til oss. Dersom du er under 18 år forutsettes i tillegg fullmakt fra verge. For det tilfelle at du er under 18 år og ikke stiller med verge, er vi kun berettiget til å behandle personopplysninger om deg som ledd i at vi gir deg veiledning, ref. GDPR art. 6 nr. 1 bokstav d, e eller f.
Her kan du lese mer om hvorfor og hvordan vi behandlinger personopplysninger om deg når du får hjelp av oss:
Etablering av klientforhold: Når vi kontaktes med en forespørsel om juridisk bistand, vil vi foreta en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt påtar oss oppdraget.
Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av klienter omfatter som regel fullt navn og hva saken gjelder.
Sakshåndtering: For å kunne yte rettshjelp og bistå deg er det nødvendig å behandle dine personopplysninger. I noen saker får vi også tilgang til sensitive opplysninger, slik som helseopplysninger og informasjon om straffbare forhold 1 . Behandlingsgrunnlaget er samtykke og avtalen vi gjør med deg, jf. GDPR art. 6 nr. 1 (a), (b) og art. 9 nr. 2 (b). Vi har adgang til å behandle personopplysninger om straffedommer mv jf. personopplysningsloven § 11 jf. personvernforordningen art 6 nr 1 a) og art 9 nr 2 a).
Klientadministrasjon: For alle oppdrag oppretter vi egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Din kontaktinformasjon registreres også i vårt digitale saksbehandlingssystem ved opprettelse av oppdraget. Dette er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
3. Andre formål og bruk av opplysninger
I tillegg kan vi også behandle dine personopplysninger for noen andre formål som kunnskapsforvaltning, statistikk og rapportering og markedsføring av Rettssenteret.
Les mer her:
Kunnskapsforvaltning: Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i vårt arbeid for barn og unge for interne læringsprosesser og for å arbeide mer effektivt, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Informasjon som inngår i kunnskapsforvaltning, er anonymisert.
Statistikk og rapportering: Vi bruker også informasjon om din sak til statistikk og rapportering. Informasjon som inngår i statistikk og rapportering er anonymisert. Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å rapportere stiftelsens årlige resultater til bevilgende myndigheter, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).
Markedsføring: Vi kan også bruke dine personopplysninger til å markedsføre våre tjenester. Da vil vi fjerne personopplysninger som navnet ditt, adresse og liknende, slik at ingen kan se hvem saken handler om. For det tilfelle at markedsføring er aktuelt, vil vi informere deg om formålet med og bakgrunnen for markedsføringen og at vi kun vil bruke dine personopplysninger i markedsføringen dersom du frivillig og på en dokumenterbar måte samtykker til det i forkant, jf. GDPR art. 6 nr. 1 a).
4. Hva slags personopplysninger behandles?
Når vi hjelper deg med en sak, vil vi samle inn og behandle den informasjon som er nødvendig for å yte rettshjelp. Dette kan være: navn, kontaktopplysninger som adresse og telefonnummer, alder, fødselsdato, personnummer eller D-nummer, kjønn, skole og utdanning, økonomiske forhold informasjon om straffbare forhold 2 og helseopplysninger. Informasjon om andre som har noe med saken å gjøre vil også kunne lagres og brukes om nødvendig for å hjelpe deg med din sak.
Vi vil bare behandle informasjon om deg som er relevant og nødvendig for å hjelpe deg med din sak, og for øvrig når vi har lovlig grunnlag til det. Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler vil vi kun behandle når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering, jf. personopplysningsloven § 12.
5. Oppbevaring
Informasjonssikkerhet er viktig for oss. Vi oppbevarer fysiske dokumenter i låste skap kun rettshjelpere bruker, og elektronisk informasjon er passordbeskyttet. Våre datasystemer er oppdatert til dagens lovgivning og våre krav til databehandler (den som drifter systemene).
Vi oppbevarer saksdokumenter i maksimalt 10 år etter at vår bistand til deg er avsluttet. Opplysningene oppbevares i vårt saksbehandlingssystem og arkiv. Vi sletter informasjon som ikke er relevant.
6. Leverandører og deling av opplysninger
For å drive rettshjelp bruker vi noen leverandører. Det er for eksempel leverandører av IT-tjenester. Rettssenteret benytter leverandører av blant annet IT-tjenester og IT-infrastruktur som støttetjenester til vårt arbeid. Vi inngår databehandleravtaler med alle leverandører og underleverandører som bistår med tjenester hvor det behandles personopplysninger. Leverandørene vil være bundet av taushetsplikt, og kan bare behandle personopplysningene i samsvar med avtalen med oss. Rettssenteret overfører ikke personopplysninger til land utenfor EØS.
7. Taushetsplikt
Rettssenteret, våre medarbeidere og leverandører har taushetsplikt, som betyr at vi ikke deler informasjon om deg med utenforstående. Det kan likevel hende at vi som ledd i rettshjelpen må gi informasjon om deg videre til andre, for eksempel når vi trenger å få informasjon om saken fra andre parter, eller når vi argumenterer på dine vegne. Dette kan i så fall være en part i saken din (den saken din er mot), eller den myndigheten som behandler saken din (som NAV, skattemyndighetene, Politiet, Husleietvistutvalget, Forliksrådet, Konfliktråd, Tingretten og liknende). Dette vil vi informere om og avtale med deg underveis i saken. Taushetsplikten er ikke til hinder for å gi opplysninger videre der vi er pålagt dette etter lov.
8. Dine rettigheter
Du kan få se informasjonen vi har om deg hvis du ønsker det. Du kan rette opp informasjon hvis den er feil, be oss om å begrense behandlingen eller be om at vi sletter den. Du har også rett til å be oss om å utlevere personopplysningene til deg eller andre i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. Dette kan du gjøre ved å muntlig eller skriftlig ta kontakt med oss.
Dine rettigheter etter personopplysningsloven gjelder ikke ubetinget. For eksempel gjelder retten til informasjon og innsyn etter GDPR artikkel 13, 14 og 15 ikke for opplysninger som «i lov eller i medhold av lov er underlagt taushetsplikt», jf. personopplysningsloven § 16.
9. Spørsmål og klager
Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du mener at vår behandling av dine opplysninger ikke har fulgt personvernreglene. Har du flere spørsmål om hvordan vi behandler personopplysningene dine, eller er misfornøyd med vår behandling, ta gjerne kontakt med oss.
10. Innsamling av data fra andre
Vi samler inn de opplysningene vi trenger fra andre i saken eller der informasjonen er lagret. Noe av denne informasjonen kan være offentlig tilgjengelig, som betyr at alle kan se den. Vanligvis er ikke informasjonen vi trenger tilgjengelig for andre. Vi kan for eksempel hente informasjon fra staten og kommunen, barnevernet, NAV, skattemyndighetene, Politiet, Husleietvistutvalget,
Forliksrådet, Konfliktråd, Tingretten og liknende. Dette gjør vi etter avtale med og samtykke fra deg.
11. Hjemmeside og sosiale medier
Rettssenteret har en hjemmeside og profilsider i sosiale medier:
Hjemmeside https://www.rettssenteret.no/
Facebook (Facebook GDPR & Privacy)
Instagram (Instagram Data Policy)
LinkedIn (LinkedIn Data Policy)
Profilene er opprettet i henhold til brukervilkårene hos de respektive kanalene. For å følge våre profiler kreves brukerkonto i hvert av de sosiale mediene, og ved å opprette konto og følge våre profiler godtar brukeren kanalens vilkår for bruk. Vi følger retningslinjer for kontoadministratorer og behandler personopplysninger i henhold til vilkår for behandling i den enkelte kanal. Vi oppfordrer besøkere til å kontakte oss direkte via Rettssenterets hjemmeside og ikke på via sosiale medier.
12. Endring
Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert 10.11.2022. Dersom vi foretar vesentlige endringer, vil vi ta kontakt med deg.
Om hvordan vi behandler dine personopplysninger
Her finner du informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger når du får juridisk hjelp som klient hos oss.
1. Behandlingsansvarlig
Når Rettssenteret får dine personopplysninger, er vi ansvarlige for hvordan de behandles (såkalt behandlingsansvarlig). Daglig leder i stiftelsen er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger. Om du har spørsmål om personvern kan du ta kontakt med oss via følgende kontaktdetaljer:
Rettssenteret
Postadresse: Kristian Augusts gate 9, 0164 Oslo.
Telefon: 97 00 55 97
E-post: post@rettssenteret.no
2. Formålet med behandlingen
Hovedformålet med behandlingen av dine personopplysninger, er å gi rettshjelp og hjelpe deg med å løse det juridiske problemet du har. Hvis du gir oss informasjon direkte, er det for at vi skal kunne bistå deg i saken din. Det er frivillig for deg å gi oss dine personopplysninger, men dersom vi ikke får de nødvendige opplysningene kan det hende at det blir vanskelig eller umulig for oss å hjelpe deg.
Som opplyst i vår første samtale med deg, gir du oss rett til å motta og bruke relevante personopplysninger om deg. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er samtykke og avtalen vi gjør med deg, ref. GDPR art. 6 nr. 1 bokstav a og b, GDPR art. 9 nr. 2 bokstav a og f, og personopplysningsloven § 11. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket og avslutte oppdraget. Dette kan du gjøre muntlig eller skriftlig til oss. Dersom du er under 18 år forutsettes i tillegg fullmakt fra verge. For det tilfelle at du er under 18 år og ikke stiller med verge, er vi kun berettiget til å behandle personopplysninger om deg som ledd i at vi gir deg veiledning, ref. GDPR art. 6 nr. 1 bokstav d, e eller f.
Her kan du lese mer om hvorfor og hvordan vi behandlinger personopplysninger om deg når du får hjelp av oss:
Etablering av klientforhold: Når vi kontaktes med en forespørsel om juridisk bistand, vil vi foreta en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt påtar oss oppdraget.
Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av klienter omfatter som regel fullt navn og hva saken gjelder.
Sakshåndtering: For å kunne yte rettshjelp og bistå deg er det nødvendig å behandle dine personopplysninger. I noen saker får vi også tilgang til sensitive opplysninger, slik som helseopplysninger og informasjon om straffbare forhold 1 . Behandlingsgrunnlaget er samtykke og avtalen vi gjør med deg, jf. GDPR art. 6 nr. 1 (a), (b) og art. 9 nr. 2 (b). Vi har adgang til å behandle personopplysninger om straffedommer mv jf. personopplysningsloven § 11 jf. personvernforordningen art 6 nr 1 a) og art 9 nr 2 a).
Klientadministrasjon: For alle oppdrag oppretter vi egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Din kontaktinformasjon registreres også i vårt digitale saksbehandlingssystem ved opprettelse av oppdraget. Dette er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
3. Andre formål og bruk av opplysninger
I tillegg kan vi også behandle dine personopplysninger for noen andre formål som kunnskapsforvaltning, statistikk og rapportering og markedsføring av Rettssenteret.
Les mer her:
Kunnskapsforvaltning: Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i vårt arbeid for barn og unge for interne læringsprosesser og for å arbeide mer effektivt, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Informasjon som inngår i kunnskapsforvaltning, er anonymisert.
Statistikk og rapportering: Vi bruker også informasjon om din sak til statistikk og rapportering. Informasjon som inngår i statistikk og rapportering er anonymisert. Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å rapportere stiftelsens årlige resultater til bevilgende myndigheter, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).
Markedsføring: Vi kan også bruke dine personopplysninger til å markedsføre våre tjenester. Da vil vi fjerne personopplysninger som navnet ditt, adresse og liknende, slik at ingen kan se hvem saken handler om. For det tilfelle at markedsføring er aktuelt, vil vi informere deg om formålet med og bakgrunnen for markedsføringen og at vi kun vil bruke dine personopplysninger i markedsføringen dersom du frivillig og på en dokumenterbar måte samtykker til det i forkant, jf. GDPR art. 6 nr. 1 a).
4. Hva slags personopplysninger behandles?
Når vi hjelper deg med en sak, vil vi samle inn og behandle den informasjon som er nødvendig for å yte rettshjelp. Dette kan være: navn, kontaktopplysninger som adresse og telefonnummer, alder, fødselsdato, personnummer eller D-nummer, kjønn, skole og utdanning, økonomiske forhold informasjon om straffbare forhold 2 og helseopplysninger. Informasjon om andre som har noe med saken å gjøre vil også kunne lagres og brukes om nødvendig for å hjelpe deg med din sak.
Vi vil bare behandle informasjon om deg som er relevant og nødvendig for å hjelpe deg med din sak, og for øvrig når vi har lovlig grunnlag til det. Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler vil vi kun behandle når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering, jf. personopplysningsloven § 12.
5. Oppbevaring
Informasjonssikkerhet er viktig for oss. Vi oppbevarer fysiske dokumenter i låste skap kun rettshjelpere bruker, og elektronisk informasjon er passordbeskyttet. Våre datasystemer er oppdatert til dagens lovgivning og våre krav til databehandler (den som drifter systemene).
Vi oppbevarer saksdokumenter i maksimalt 10 år etter at vår bistand til deg er avsluttet. Opplysningene oppbevares i vårt saksbehandlingssystem og arkiv. Vi sletter informasjon som ikke er relevant.
6. Leverandører og deling av opplysninger
For å drive rettshjelp bruker vi noen leverandører. Det er for eksempel leverandører av IT-tjenester. Rettssenteret benytter leverandører av blant annet IT-tjenester og IT-infrastruktur som støttetjenester til vårt arbeid. Vi inngår databehandleravtaler med alle leverandører og underleverandører som bistår med tjenester hvor det behandles personopplysninger. Leverandørene vil være bundet av taushetsplikt, og kan bare behandle personopplysningene i samsvar med avtalen med oss. Rettssenteret overfører ikke personopplysninger til land utenfor EØS.
7. Taushetsplikt
Rettssenteret, våre medarbeidere og leverandører har taushetsplikt, som betyr at vi ikke deler informasjon om deg med utenforstående. Det kan likevel hende at vi som ledd i rettshjelpen må gi informasjon om deg videre til andre, for eksempel når vi trenger å få informasjon om saken fra andre parter, eller når vi argumenterer på dine vegne. Dette kan i så fall være en part i saken din (den saken din er mot), eller den myndigheten som behandler saken din (som NAV, skattemyndighetene, Politiet, Husleietvistutvalget, Forliksrådet, Konfliktråd, Tingretten og liknende). Dette vil vi informere om og avtale med deg underveis i saken. Taushetsplikten er ikke til hinder for å gi opplysninger videre der vi er pålagt dette etter lov.
8. Dine rettigheter
Du kan få se informasjonen vi har om deg hvis du ønsker det. Du kan rette opp informasjon hvis den er feil, be oss om å begrense behandlingen eller be om at vi sletter den. Du har også rett til å be oss om å utlevere personopplysningene til deg eller andre i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. Dette kan du gjøre ved å muntlig eller skriftlig ta kontakt med oss.
Dine rettigheter etter personopplysningsloven gjelder ikke ubetinget. For eksempel gjelder retten til informasjon og innsyn etter GDPR artikkel 13, 14 og 15 ikke for opplysninger som «i lov eller i medhold av lov er underlagt taushetsplikt», jf. personopplysningsloven § 16.
9. Spørsmål og klager
Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du mener at vår behandling av dine opplysninger ikke har fulgt personvernreglene. Har du flere spørsmål om hvordan vi behandler personopplysningene dine, eller er misfornøyd med vår behandling, ta gjerne kontakt med oss.
10. Innsamling av data fra andre
Vi samler inn de opplysningene vi trenger fra andre i saken eller der informasjonen er lagret. Noe av denne informasjonen kan være offentlig tilgjengelig, som betyr at alle kan se den. Vanligvis er ikke informasjonen vi trenger tilgjengelig for andre. Vi kan for eksempel hente informasjon fra staten og kommunen, barnevernet, NAV, skattemyndighetene, Politiet, Husleietvistutvalget,
Forliksrådet, Konfliktråd, Tingretten og liknende. Dette gjør vi etter avtale med og samtykke fra deg.
11. Hjemmeside og sosiale medier
Rettssenteret har en hjemmeside og profilsider i sosiale medier:
Hjemmeside https://www.rettssenteret.no/
Facebook (Facebook GDPR & Privacy)
Instagram (Instagram Data Policy)
LinkedIn (LinkedIn Data Policy)
Profilene er opprettet i henhold til brukervilkårene hos de respektive kanalene. For å følge våre profiler kreves brukerkonto i hvert av de sosiale mediene, og ved å opprette konto og følge våre profiler godtar brukeren kanalens vilkår for bruk. Vi følger retningslinjer for kontoadministratorer og behandler personopplysninger i henhold til vilkår for behandling i den enkelte kanal. Vi oppfordrer besøkere til å kontakte oss direkte via Rettssenterets hjemmeside og ikke på via sosiale medier.
12. Endring
Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert 10.11.2022. Dersom vi foretar vesentlige endringer, vil vi ta kontakt med deg.
Om hvordan vi behandler dine personopplysninger
Her finner du informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger når du får juridisk hjelp som klient hos oss.
1. Behandlingsansvarlig
Når Rettssenteret får dine personopplysninger, er vi ansvarlige for hvordan de behandles (såkalt behandlingsansvarlig). Daglig leder i stiftelsen er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger. Om du har spørsmål om personvern kan du ta kontakt med oss via følgende kontaktdetaljer:
Rettssenteret
Postadresse: Kristian Augusts gate 9, 0164 Oslo.
Telefon: 97 00 55 97
E-post: post@rettssenteret.no
2. Formålet med behandlingen
Hovedformålet med behandlingen av dine personopplysninger, er å gi rettshjelp og hjelpe deg med å løse det juridiske problemet du har. Hvis du gir oss informasjon direkte, er det for at vi skal kunne bistå deg i saken din. Det er frivillig for deg å gi oss dine personopplysninger, men dersom vi ikke får de nødvendige opplysningene kan det hende at det blir vanskelig eller umulig for oss å hjelpe deg.
Som opplyst i vår første samtale med deg, gir du oss rett til å motta og bruke relevante personopplysninger om deg. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er samtykke og avtalen vi gjør med deg, ref. GDPR art. 6 nr. 1 bokstav a og b, GDPR art. 9 nr. 2 bokstav a og f, og personopplysningsloven § 11. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket og avslutte oppdraget. Dette kan du gjøre muntlig eller skriftlig til oss. Dersom du er under 18 år forutsettes i tillegg fullmakt fra verge. For det tilfelle at du er under 18 år og ikke stiller med verge, er vi kun berettiget til å behandle personopplysninger om deg som ledd i at vi gir deg veiledning, ref. GDPR art. 6 nr. 1 bokstav d, e eller f.
Her kan du lese mer om hvorfor og hvordan vi behandlinger personopplysninger om deg når du får hjelp av oss:
Etablering av klientforhold: Når vi kontaktes med en forespørsel om juridisk bistand, vil vi foreta en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt påtar oss oppdraget.
Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av klienter omfatter som regel fullt navn og hva saken gjelder.
Sakshåndtering: For å kunne yte rettshjelp og bistå deg er det nødvendig å behandle dine personopplysninger. I noen saker får vi også tilgang til sensitive opplysninger, slik som helseopplysninger og informasjon om straffbare forhold 1 . Behandlingsgrunnlaget er samtykke og avtalen vi gjør med deg, jf. GDPR art. 6 nr. 1 (a), (b) og art. 9 nr. 2 (b). Vi har adgang til å behandle personopplysninger om straffedommer mv jf. personopplysningsloven § 11 jf. personvernforordningen art 6 nr 1 a) og art 9 nr 2 a).
Klientadministrasjon: For alle oppdrag oppretter vi egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Din kontaktinformasjon registreres også i vårt digitale saksbehandlingssystem ved opprettelse av oppdraget. Dette er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
3. Andre formål og bruk av opplysninger
I tillegg kan vi også behandle dine personopplysninger for noen andre formål som kunnskapsforvaltning, statistikk og rapportering og markedsføring av Rettssenteret.
Les mer her:
Kunnskapsforvaltning: Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i vårt arbeid for barn og unge for interne læringsprosesser og for å arbeide mer effektivt, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Informasjon som inngår i kunnskapsforvaltning, er anonymisert.
Statistikk og rapportering: Vi bruker også informasjon om din sak til statistikk og rapportering. Informasjon som inngår i statistikk og rapportering er anonymisert. Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å rapportere stiftelsens årlige resultater til bevilgende myndigheter, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).
Markedsføring: Vi kan også bruke dine personopplysninger til å markedsføre våre tjenester. Da vil vi fjerne personopplysninger som navnet ditt, adresse og liknende, slik at ingen kan se hvem saken handler om. For det tilfelle at markedsføring er aktuelt, vil vi informere deg om formålet med og bakgrunnen for markedsføringen og at vi kun vil bruke dine personopplysninger i markedsføringen dersom du frivillig og på en dokumenterbar måte samtykker til det i forkant, jf. GDPR art. 6 nr. 1 a).
4. Hva slags personopplysninger behandles?
Når vi hjelper deg med en sak, vil vi samle inn og behandle den informasjon som er nødvendig for å yte rettshjelp. Dette kan være: navn, kontaktopplysninger som adresse og telefonnummer, alder, fødselsdato, personnummer eller D-nummer, kjønn, skole og utdanning, økonomiske forhold informasjon om straffbare forhold 2 og helseopplysninger. Informasjon om andre som har noe med saken å gjøre vil også kunne lagres og brukes om nødvendig for å hjelpe deg med din sak.
Vi vil bare behandle informasjon om deg som er relevant og nødvendig for å hjelpe deg med din sak, og for øvrig når vi har lovlig grunnlag til det. Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler vil vi kun behandle når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering, jf. personopplysningsloven § 12.
5. Oppbevaring
Informasjonssikkerhet er viktig for oss. Vi oppbevarer fysiske dokumenter i låste skap kun rettshjelpere bruker, og elektronisk informasjon er passordbeskyttet. Våre datasystemer er oppdatert til dagens lovgivning og våre krav til databehandler (den som drifter systemene).
Vi oppbevarer saksdokumenter i maksimalt 10 år etter at vår bistand til deg er avsluttet. Opplysningene oppbevares i vårt saksbehandlingssystem og arkiv. Vi sletter informasjon som ikke er relevant.
6. Leverandører og deling av opplysninger
For å drive rettshjelp bruker vi noen leverandører. Det er for eksempel leverandører av IT-tjenester. Rettssenteret benytter leverandører av blant annet IT-tjenester og IT-infrastruktur som støttetjenester til vårt arbeid. Vi inngår databehandleravtaler med alle leverandører og underleverandører som bistår med tjenester hvor det behandles personopplysninger. Leverandørene vil være bundet av taushetsplikt, og kan bare behandle personopplysningene i samsvar med avtalen med oss. Rettssenteret overfører ikke personopplysninger til land utenfor EØS.
7. Taushetsplikt
Rettssenteret, våre medarbeidere og leverandører har taushetsplikt, som betyr at vi ikke deler informasjon om deg med utenforstående. Det kan likevel hende at vi som ledd i rettshjelpen må gi informasjon om deg videre til andre, for eksempel når vi trenger å få informasjon om saken fra andre parter, eller når vi argumenterer på dine vegne. Dette kan i så fall være en part i saken din (den saken din er mot), eller den myndigheten som behandler saken din (som NAV, skattemyndighetene, Politiet, Husleietvistutvalget, Forliksrådet, Konfliktråd, Tingretten og liknende). Dette vil vi informere om og avtale med deg underveis i saken. Taushetsplikten er ikke til hinder for å gi opplysninger videre der vi er pålagt dette etter lov.
8. Dine rettigheter
Du kan få se informasjonen vi har om deg hvis du ønsker det. Du kan rette opp informasjon hvis den er feil, be oss om å begrense behandlingen eller be om at vi sletter den. Du har også rett til å be oss om å utlevere personopplysningene til deg eller andre i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. Dette kan du gjøre ved å muntlig eller skriftlig ta kontakt med oss.
Dine rettigheter etter personopplysningsloven gjelder ikke ubetinget. For eksempel gjelder retten til informasjon og innsyn etter GDPR artikkel 13, 14 og 15 ikke for opplysninger som «i lov eller i medhold av lov er underlagt taushetsplikt», jf. personopplysningsloven § 16.
9. Spørsmål og klager
Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du mener at vår behandling av dine opplysninger ikke har fulgt personvernreglene. Har du flere spørsmål om hvordan vi behandler personopplysningene dine, eller er misfornøyd med vår behandling, ta gjerne kontakt med oss.
10. Innsamling av data fra andre
Vi samler inn de opplysningene vi trenger fra andre i saken eller der informasjonen er lagret. Noe av denne informasjonen kan være offentlig tilgjengelig, som betyr at alle kan se den. Vanligvis er ikke informasjonen vi trenger tilgjengelig for andre. Vi kan for eksempel hente informasjon fra staten og kommunen, barnevernet, NAV, skattemyndighetene, Politiet, Husleietvistutvalget,
Forliksrådet, Konfliktråd, Tingretten og liknende. Dette gjør vi etter avtale med og samtykke fra deg.
11. Hjemmeside og sosiale medier
Rettssenteret har en hjemmeside og profilsider i sosiale medier:
Hjemmeside https://www.rettssenteret.no/
Facebook (Facebook GDPR & Privacy)
Instagram (Instagram Data Policy)
LinkedIn (LinkedIn Data Policy)
Profilene er opprettet i henhold til brukervilkårene hos de respektive kanalene. For å følge våre profiler kreves brukerkonto i hvert av de sosiale mediene, og ved å opprette konto og følge våre profiler godtar brukeren kanalens vilkår for bruk. Vi følger retningslinjer for kontoadministratorer og behandler personopplysninger i henhold til vilkår for behandling i den enkelte kanal. Vi oppfordrer besøkere til å kontakte oss direkte via Rettssenterets hjemmeside og ikke på via sosiale medier.
12. Endring
Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert 10.11.2022. Dersom vi foretar vesentlige endringer, vil vi ta kontakt med deg.